Als je thuis een hooggevoelig kind hebt dan is de kans groot dat je regelmatig te maken hebt met hoogoplopende gevoelens en emoties. Als ouder kan het heel lastig zijn om daar mee om te gaan. In deze serie leg ik je uit hoe je op een andere manier naar gevoelens en emoties kan kijken. In het eerste blogartikel van deze serie vertel ik je over gevoelens en emoties in het algemeen.

Je staat in een pretpark te wachten in de rij voor de achtbaan. Langzaam komt er een gevoel bij je opzetten. Vreugde “Yes, ik heb er zin in!”. Angst “Ik durf dit niet”. Verdriet “Ik was liever naar een andere attractie gegaan”. Of misschien wel boosheid “Wat moeten we lang wachten”. De gevoelens die je ervaart zijn voor iedereen anders en in elke situatie anders.

Basisgevoelens

Er zijn 4 basisgevoelens. Iedereen op de wereld herkent deze gevoelens. Ze staan ook wel bekend als de 4 B’s.

  • Blij (vreugde)
  • Bang (angst)
  • Bedroefd (verdriet)
  • Boos (boosheid

Jonge kinderen ervaren gedurende een dag veel gevoelens.

Als je ooit een peuter in huis hebt gehad, dan weet je precies wat ik bedoel 😂. Elke 5 minuten is er zo’n beetje een nieuw gevoel dat zichtbaar wordt en dit gevoel verdwijnt even snel als het is gekomen. Van boos, naar verdrietig, naar blij en weer terug naar boos. Hahaha.

Ze hebben geen uitleg nodig, maar een knuffel. De veiligheid is weer herstelt en het gevoel is verwerkt. Een hele gezonde ontwikkeling dus.

 

Van gevoel naar emotie

Het wordt een stuk lastiger als gevoelens worden omgezet in emoties. De hersenen herkennen het gevoel en gaan op zoek naar eerdere ervaringen, gedachten & herinneringen die zijn opgeslagen in een deel van de hersenen (de hippocampus). Deze worden gekoppeld aan het gevoel en voila een emotie is het resultaat. Emoties zijn een reactie op het denken en een vervorming van het gevoel.

Hoe ouder een kind is, des te meer ervaringen deze heeft opgedaan en hoe gemakkelijker zijn hersenen gevoelens koppelen aan eerdere ervaringen, gedachten & herinneringen. Langzaamaan leert een kind steeds meer verschillende en complexere emoties kennen. Elke emotie – hoe complex ook – is afgeleid van één of meerdere basisgevoelens. Denk aan emoties als jaloezie, wanhoop en frustratie.

Het doel van gevoelens en emoties

Het woord emotie komt van het Latijnse woord emovere dat “doen bewegen” betekent. Gevoelens en emoties brengen je dus letterlijk en figuurlijk in beweging. Zo zorgen ze ervoor dat we met elkaar communiceren, maar ze laten je ook zien wat je belangrijk vindt en wat je raakt. Gevoelens en emoties zorgen bovendien dat je jezelf en anderen beter begrijpt. Het zijn hele handige richtingaanwijzers. Als er een gevoel of emotie boven komt, weet je dat er iets is dat aandacht nodig heeft. 

En mijn persoonlijke mening… Gevoelens en emoties maken het leven interessant. Zonder gevoelens en emoties zou het maar een saaie boel worden. Maar als hooggevoeligerd moet ik dat natuurlijk wel zeggen, aangezien mijn leven bestaat uit een constante stroom van gevoelens en emoties 😉. 

Golf van emotie 

Een gevoel is probleemoplossend en past bij de situatie. Een emotie is intenser, niet altijd passend bij de situatie en kan lang duren. Je kunt een emotie vergelijken met een golf. Een emotie begint klein en wordt steeds groter, bereikt het hoogste punt en ebt dan weer weg. Het kan voor een kind al ongelofelijk helpen dit te weten.

(Niet-helpende) gedachten kunnen ervoor zorgen dat de emotie steeds weer terugkomt… zoals golven in het golfslagbad! Het is dus de kunst om niet-helpende gedachten om te zetten in helpende gedachten. Maar nog belangrijker is het om op een gezonde manier om te leren gaan met deze emoties (golven).

Surfen op de golven

“You can’t stop the waves from coming, but you can learn how to surf”

Kinderen leren met emoties en gevoelens omgaan door te kijken naar hoe jij als ouder met gevoelens en emoties omgaat. Als je zelf worstelt met bepaalde gevoelens en emoties, dan neemt je kind dit over. Maar… no pressure 😉.

Hieronder vertel ik je hoe je op een goede manier kunt leren omgaan met deze emoties… oftewel hoe je kunt leren surfen op de golven (emoties).

Herkennen, surfen en uiten

Allereerst is het belangrijk om te herkennen dat je op een golf (emotie) zit en hoe je reageert tijdens deze golf (emotie). Het is niet altijd makkelijk om je op het moment van de emotie bewust te zijn van wat er gebeurt. Achteraf is het – vooral als je begint met deze bewustwording – makkelijker te herkennen. Hoe vaker je hier bij stil staat, hoe makkelijker je de golf (emotie) herkent, ook op het moment dat het gebeurt. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Laat ik de emotie toe?
  • Druk ik de emotie weg?
  • Blijf ik vasthouden aan de emotie?

De volgende stap is het toelaten van de emotie oftewel het surfen op de golf (emotie). Je weet dat je op een golf (emotie) zit. Laat het maar gebeuren van begin tot het eind. Het is wat het is. Je hoeft er verder niets mee. Alleen maar te accepteren dat het er is. 

Stel jezelf de volgende vragen tijdens een golf (emotie):

  • Wat voel ik tijdens de golf?
  • Waar voel ik dit in mijn lijf?
  • In welk stukje van de golf zit ik? Wordt de emotie steeds groter, is het hoogste punt bereikt of ebt de golf alweer weg? 

Geef jezelf de gelegenheid om deze emotie te uiten. Door te huilen, schreeuwen, slaan, schoppen, krassen, scheuren, schrijven, tekenen, rennen (uiteraard zonder dat je jezelf of een ander pijn doet). Kom dus in beweging. Als je een fijne manier hebt gevonden om je emotie te uiten wordt deze op een gezonde manier verwerkt. Enne vergeet niet dat een knuffel niet alleen maar werkt voor jonge kinderen 😊.

 

Angst, verdriet en boosheid

In deel 2, 3 en 4 van deze serie over gevoelens en emoties kijk ik met je naar de basisgevoelens angst, verdriet en boosheid. Deze gevoelens worden vaak omgezet in heftige emoties. Dat is voor veel ouders lastig. Ik vertel je in deze blogartikelen hoe je er op een andere manier naar kunt kijken.

 

*Gevoelens en emoties zijn niet hetzelfde. Toch gebruik ik bij kinderen bijna altijd het woord gevoelens. In het woord gevoelens zit namelijk het woord voelen en dat is voor kinderen een stuk concreter dan het woord emoties.

Bronvermelding:

  • Kind in zijn kracht – Sylvia van Roosendaal
  • Een boek vol gevoelens en 1 goudvis – Marjan Gerarts
  • allesinbalans.nu

Ben je na het lezen van dit artikel nieuwsgierig geworden? Wil je weten wat ik voor jou en je kind kan betekenen? Neem contact met me op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

Neem contact op

Als je thuis een hooggevoelig kind hebt dan is de kans groot dat je regelmatig te maken hebt met hoogoplopende gevoelens en emoties. Als ouder kan het heel lastig zijn om daar mee om te gaan. In deze serie leg ik je uit hoe je op een andere manier naar gevoelens en emoties kan kijken. In het eerste blogartikel van deze serie vertel ik je over gevoelens en emoties in het algemeen.

Je staat in een pretpark te wachten in de rij voor de achtbaan. Langzaam komt er een gevoel bij je opzetten. Vreugde “Yes, ik heb er zin in!”. Angst “Ik durf dit niet”. Verdriet “Ik was liever naar een andere attractie gegaan”. Of misschien wel boosheid “Wat moeten we lang wachten”. De gevoelens die je ervaart zijn voor iedereen anders en in elke situatie anders.

Basisgevoelens

Er zijn 4 basisgevoelens. Iedereen op de wereld herkent deze gevoelens. Ze staan ook wel bekend als de 4 B’s.

  • Blij (vreugde)
  • Bang (angst)
  • Bedroefd (verdriet)
  • Boos (boosheid

Jonge kinderen ervaren gedurende een dag veel gevoelens.

Als je ooit een peuter in huis hebt gehad, dan weet je precies wat ik bedoel 😂. Elke 5 minuten is er zo’n beetje een nieuw gevoel dat zichtbaar wordt en dit gevoel verdwijnt even snel als het is gekomen. Van boos, naar verdrietig, naar blij en weer terug naar boos. Hahaha.

Ze hebben geen uitleg nodig, maar een knuffel. De veiligheid is weer herstelt en het gevoel is verwerkt. Een hele gezonde ontwikkeling dus.

 

Van gevoel naar emotie

Het wordt een stuk lastiger als gevoelens worden omgezet in emoties. De hersenen herkennen het gevoel en gaan op zoek naar eerdere ervaringen, gedachten & herinneringen die zijn opgeslagen in een deel van de hersenen (de hippocampus). Deze worden gekoppeld aan het gevoel en voila een emotie is het resultaat. Emoties zijn een reactie op het denken en een vervorming van het gevoel.

Hoe ouder een kind is, des te meer ervaringen deze heeft opgedaan en hoe gemakkelijker zijn hersenen gevoelens koppelen aan eerdere ervaringen, gedachten & herinneringen. Langzaamaan leert een kind steeds meer verschillende en complexere emoties kennen. Elke emotie – hoe complex ook – is afgeleid van één of meerdere basisgevoelens. Denk aan emoties als jaloezie, wanhoop en frustratie.

Het doel van gevoelens en emoties

Het woord emotie komt van het Latijnse woord emovere dat “doen bewegen” betekent. Gevoelens en emoties brengen je dus letterlijk en figuurlijk in beweging. Zo zorgen ze ervoor dat we met elkaar communiceren, maar ze laten je ook zien wat je belangrijk vindt en wat je raakt. Gevoelens en emoties zorgen bovendien dat je jezelf en anderen beter begrijpt. Het zijn hele handige richtingaanwijzers. Als er een gevoel of emotie boven komt, weet je dat er iets is dat aandacht nodig heeft. 

En mijn persoonlijke mening… Gevoelens en emoties maken het leven interessant. Zonder gevoelens en emoties zou het maar een saaie boel worden. Maar als hooggevoeligerd moet ik dat natuurlijk wel zeggen, aangezien mijn leven bestaat uit een constante stroom van gevoelens en emoties 😉.   

Golf van emotie 

Een gevoel is probleemoplossend en past bij de situatie. Een emotie is intenser, niet altijd passend bij de situatie en kan lang duren. Je kunt een emotie vergelijken met een golf. Een emotie begint klein en wordt steeds groter, bereikt het hoogste punt en ebt dan weer weg. Het kan voor een kind al ongelofelijk helpen dit te weten.

(Niet-helpende) gedachten kunnen ervoor zorgen dat de emotie steeds weer terugkomt… zoals golven in het golfslagbad! Het is dus de kunst om niet-helpende gedachten om te zetten in helpende gedachten. Maar nog belangrijker is het om op een gezonde manier om te leren gaan met deze emoties (golven).

Surfen op de golven

“You can’t stop the waves from coming, but you can learn how to surf”

Kinderen leren met emoties en gevoelens omgaan door te kijken naar hoe jij als ouder met gevoelens en emoties omgaat. Als je zelf worstelt met bepaalde gevoelens en emoties, dan neemt je kind dit over. Maar… no pressure 😉.

Hieronder vertel ik je hoe je op een goede manier kunt leren omgaan met deze emoties… oftewel hoe je kunt leren surfen op de golven (emoties).

Herkennen, surfen en uiten

Allereerst is het belangrijk om te herkennen dat je op een golf (emotie) zit en hoe je reageert tijdens deze golf (emotie). Het is niet altijd makkelijk om je op het moment van de emotie bewust te zijn van wat er gebeurt. Achteraf is het – vooral als je begint met deze bewustwording – makkelijker te herkennen. Hoe vaker je hier bij stil staat, hoe makkelijker je de golf (emotie) herkent, ook op het moment dat het gebeurt. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Laat ik de emotie toe?
  • Druk ik de emotie weg?
  • Blijf ik vasthouden aan de emotie?

De volgende stap is het toelaten van de emotie oftewel het surfen op de golf (emotie). Je weet dat je op een golf (emotie) zit. Laat het maar gebeuren van begin tot het eind. Het is wat het is. Je hoeft er verder niets mee. Alleen maar te accepteren dat het er is. 

Stel jezelf de volgende vragen tijdens een golf (emotie):

  • Wat voel ik tijdens de golf?
  • Waar voel ik dit in mijn lijf?
  • In welk stukje van de golf zit ik? Wordt de emotie steeds groter, is het hoogste punt bereikt of ebt de golf alweer weg? 

Geef jezelf de gelegenheid om deze emotie te uiten. Door te huilen, schreeuwen, slaan, schoppen, krassen, scheuren, schrijven, tekenen, rennen (uiteraard zonder dat je jezelf of een ander pijn doet). Kom dus in beweging. Als je een fijne manier hebt gevonden om je emotie te uiten wordt deze op een gezonde manier verwerkt. Enne vergeet niet dat een knuffel niet alleen maar werkt voor jonge kinderen 😊.

 

Angst, verdriet en boosheid

In deel 2, 3 en 4 van deze serie over gevoelens en emoties kijk ik met je naar de basisgevoelens angst, verdriet en boosheid. Deze gevoelens worden vaak omgezet in heftige emoties. Dat is voor veel ouders lastig. Ik vertel je in deze blogartikelen hoe je er op een andere manier naar kunt kijken.

 

*Gevoelens en emoties zijn niet hetzelfde. Toch gebruik ik bij kinderen bijna altijd het woord gevoelens. In het woord gevoelens zit namelijk het woord voelen en dat is voor kinderen een stuk concreter dan het woord emoties.

Bronvermelding:

  • Kind in zijn kracht – Sylvia van Roosendaal
  • Een boek vol gevoelens en 1 goudvis – Marjan Gerarts
  • allesinbalans.nu

Ben je na het lezen van dit artikel nieuwsgierig geworden? Wil je weten wat ik voor jou en je kind kan betekenen? Neem contact met me op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Neem contact op

Als je thuis een hooggevoelig kind hebt dan is de kans groot dat je regelmatig te maken hebt met hoogoplopende gevoelens en emoties. Als ouder kan het heel lastig zijn om daar mee om te gaan. In deze serie leg ik je uit hoe je op een andere manier naar gevoelens en emoties kan kijken. In het eerste blogartikel van deze serie vertel ik je over gevoelens en emoties in het algemeen.

Je staat in een pretpark te wachten in de rij voor de achtbaan. Langzaam komt er een gevoel bij je opzetten. Vreugde “Yes, ik heb er zin in!”. Angst “Ik durf dit niet”. Verdriet “Ik was liever naar een andere attractie gegaan”. Of misschien wel boosheid “Wat moeten we lang wachten”. De gevoelens die je ervaart zijn voor iedereen anders en in elke situatie anders.

Basisgevoelens

Er zijn 4 basisgevoelens. Iedereen op de wereld herkent deze gevoelens. Ze staan ook wel bekend als de 4 B’s.

  • Blij (vreugde)
  • Bang (angst)
  • Bedroefd (verdriet)
  • Boos (boosheid

Jonge kinderen ervaren gedurende een dag veel gevoelens.

Als je ooit een peuter in huis hebt gehad, dan weet je precies wat ik bedoel 😂. Elke 5 minuten is er zo’n beetje een nieuw gevoel dat zichtbaar wordt en dit gevoel verdwijnt even snel als het is gekomen. Van boos, naar verdrietig, naar blij en weer terug naar boos. Hahaha.

Ze hebben geen uitleg nodig, maar een knuffel. De veiligheid is weer herstelt en het gevoel is verwerkt. Een hele gezonde ontwikkeling dus.

 

Van gevoel naar emotie

Het wordt een stuk lastiger als gevoelens worden omgezet in emoties. De hersenen herkennen het gevoel en gaan op zoek naar eerdere ervaringen, gedachten & herinneringen die zijn opgeslagen in een deel van de hersenen (de hippocampus). Deze worden gekoppeld aan het gevoel en voila een emotie is het resultaat. Emoties zijn een reactie op het denken en een vervorming van het gevoel.

Hoe ouder een kind is, des te meer ervaringen deze heeft opgedaan en hoe gemakkelijker zijn hersenen gevoelens koppelen aan eerdere ervaringen, gedachten & herinneringen. Langzaamaan leert een kind steeds meer verschillende en complexere emoties kennen. Elke emotie – hoe complex ook – is afgeleid van één of meerdere basisgevoelens. Denk aan emoties als jaloezie, wanhoop en frustratie.

Het doel van gevoelens en emoties

Het woord emotie komt van het Latijnse woord emovere dat “doen bewegen” betekent. Gevoelens en emoties brengen je dus letterlijk en figuurlijk in beweging. Zo zorgen ze ervoor dat we met elkaar communiceren, maar ze laten je ook zien wat je belangrijk vindt en wat je raakt. Gevoelens en emoties zorgen bovendien dat je jezelf en anderen beter begrijpt. Het zijn hele handige richtingaanwijzers. Als er een gevoel of emotie boven komt, weet je dat er iets is dat aandacht nodig heeft. 

En mijn persoonlijke mening… Gevoelens en emoties maken het leven interessant. Zonder gevoelens en emoties zou het maar een saaie boel worden. Maar als hooggevoeligerd moet ik dat natuurlijk wel zeggen, aangezien mijn leven bestaat uit een constante stroom van gevoelens en emoties 😉. 

Golf van emotie 

Een gevoel is probleemoplossend en past bij de situatie. Een emotie is intenser, niet altijd passend bij de situatie en kan lang duren. Je kunt een emotie vergelijken met een golf. Een emotie begint klein en wordt steeds groter, bereikt het hoogste punt en ebt dan weer weg. Het kan voor een kind al ongelofelijk helpen dit te weten.

(Niet-helpende) gedachten kunnen ervoor zorgen dat de emotie steeds weer terugkomt… zoals golven in het golfslagbad! Het is dus de kunst om niet-helpende gedachten om te zetten in helpende gedachten. Maar nog belangrijker is het om op een gezonde manier om te leren gaan met deze emoties (golven).

Surfen op de golven

“You can’t stop the waves from coming, but you can learn how to surf”

Kinderen leren met emoties en gevoelens omgaan door te kijken naar hoe jij als ouder met gevoelens en emoties omgaat. Als je zelf worstelt met bepaalde gevoelens en emoties, dan neemt je kind dit over. Maar… no pressure 😉.

Hieronder vertel ik je hoe je op een goede manier kunt leren omgaan met deze emoties… oftewel hoe je kunt leren surfen op de golven (emoties).

Herkennen, surfen en uiten

Allereerst is het belangrijk om te herkennen dat je op een golf (emotie) zit en hoe je reageert tijdens deze golf (emotie). Het is niet altijd makkelijk om je op het moment van de emotie bewust te zijn van wat er gebeurt. Achteraf is het – vooral als je begint met deze bewustwording – makkelijker te herkennen. Hoe vaker je hier bij stil staat, hoe makkelijker je de golf (emotie) herkent, ook op het moment dat het gebeurt. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Laat ik de emotie toe?
  • Druk ik de emotie weg?
  • Blijf ik vasthouden aan de emotie?

De volgende stap is het toelaten van de emotie oftewel het surfen op de golf (emotie). Je weet dat je op een golf (emotie) zit. Laat het maar gebeuren van begin tot het eind. Het is wat het is. Je hoeft er verder niets mee. Alleen maar te accepteren dat het er is. 

Stel jezelf de volgende vragen tijdens een golf (emotie):

  • Wat voel ik tijdens de golf?
  • Waar voel ik dit in mijn lijf?
  • In welk stukje van de golf zit ik? Wordt de emotie steeds groter, is het hoogste punt bereikt of ebt de golf alweer weg? 

Geef jezelf de gelegenheid om deze emotie te uiten. Door te huilen, schreeuwen, slaan, schoppen, krassen, scheuren, schrijven, tekenen, rennen (uiteraard zonder dat je jezelf of een ander pijn doet). Kom dus in beweging. Als je een fijne manier hebt gevonden om je emotie te uiten wordt deze op een gezonde manier verwerkt. Enne vergeet niet dat een knuffel niet alleen maar werkt voor jonge kinderen 😊.

 

Angst, verdriet en boosheid

In deel 2, 3 en 4 van deze serie over gevoelens en emoties kijk ik met je naar de basisgevoelens angst, verdriet en boosheid. Deze gevoelens worden vaak omgezet in heftige emoties. Dat is voor veel ouders lastig. Ik vertel je in deze blogartikelen hoe je er op een andere manier naar kunt kijken.

 

*Gevoelens en emoties zijn niet hetzelfde. Toch gebruik ik bij kinderen bijna altijd het woord gevoelens. In het woord gevoelens zit namelijk het woord voelen en dat is voor kinderen een stuk concreter dan het woord emoties.

Bronvermelding:

  • Kind in zijn kracht – Sylvia van Roosendaal
  • Een boek vol gevoelens en 1 goudvis – Marjan Gerarts
  • allesinbalans.nu

Ben je na het lezen van dit artikel nieuwsgierig geworden? Wil je weten wat ik voor jou en je kind kan betekenen? Neem contact met me op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Neem contact op