Hooggevoelige kinderen ervaren gevoelens en emoties intens. Huilbuien, angsten en boze buien zijn heel normaal. In dit artikel vertel ik je over ANGST. Wat is angst eigenlijk en waarom zijn we angstig? Wat is het angstmonster en wat kan je zelf doen om jouw hooggevoelige kind beter om te leren gaan met angst?  

Angst is één van de basisgevoelens en komt bij ons allemaal regelmatig bovendrijven. Maar omdat angst niet prettig voelt willen we het graag ver weg stoppen. En dat terwijl angst van nature een hele belangrijke functie heeft, namelijk je te beschermen van gevaar. 

De functie van Angst

Angst is een instinctieve reactie van ons lichaam op dreigend gevaar. Het is bedoeld om ons te beschermen. Wel zo handig toen we duizenden jaren geleden regelmatig oog in oog stonden met een hongerige leeuw, beer of dino (hahaha die laatste is historisch gezien natuurlijk niet waar).

Je ziet, ruikt, voelt, hoort, weet of denkt dat er gevaar is en je lichaam reageert hier onmiddellijk op:

  • Grote ogen
  • Je hart gaat tekeer
  • Droge mond
  • Gespannen spieren
  • Rode wangen
  • Zweethanden
  • Snelle ademhaling
  • Hyperalert

Je lichaam maakt zich klaar om te vechten, vluchten of te verstijven. Op het “moment supreme” kiest je oerbrein de beste strategie. Dit gebeurt als in een reflex want voor uitvoerig nadenken en wikken en wegen is natuurlijk geen tijd in geval van nood. Het enige dat je oerbrein denkt is “RENNEN!!! Ik ben nog te jong om te sterven!!!” 

Dit oeroude alarmsysteem bezitten we nog steeds, ook al lopen er op dit moment natuurlijk heel wat minder leeuwen, beren en dino’s (hahaha historisch gezien nog steeds incorrect) los rond die ons elk moment kunnen opeten 😉.

Het Angstmonstertje

Aan kinderen vertel ik dat dit alarmsysteem een Angstmonstertje is. Iedereen heeft er een en deze wacht rustig zijn moment af om te “shinen”. Want daar houden angstmonstertjes van… van aandacht!

Op deze foto zie je onderdelen van het bordspel “Het kleurenmonster”

Soms waarschuwt het Angstmonstertje precies op het goede moment voor gevaar, bijvoorbeeld wanneer er een auto heel hard komt aanrijden. Maar je angstmonstertje kan er ook helemaal naast zitten (“Help een levensgevaarlijke spreekbeurt!”). Dan slaat hij alarm én vertelt horrorverhalen over wat er allemaal mis kan gaan, terwijl er geen “echt” gevaar is. Het angstmonstertje zaait graag paniek!

Bij sommige kinderen is het angstmonstertje klein en zo goed getraind dat hij alleen maar alarm slaat als het echt nodig is. Maar bij andere kinderen is het angstmonstertje groot en schreeuwt “moord en brand” zelfs bij de kleinste dingen. En je raadt het al… bij hooggevoelige kinderen is het Angstmonstertje vaak groot en wil veel aandacht

Je lichaam luistert echter wel altijd naar het Angstmonstertje (of deze nou gelijk heeft of niet) en laat je van alles voelen (droge mond, hartkloppingen, zweten etc.) Daardoor denk je dus.. ZIE JE WEL er is gevaar.. .terwijl dat helemaal niet altijd zo is.

Herinneringen, gedachten en gedrag

Je Angstmonstertje reageert op eerdere gebeurtenissen waarin je je angstig hebt gevoeld. Herinneringen. “Ik ben vorig jaar gebeten door een hond! Dan gaat deze hond vast en zeker ook bijten.” 

Maar ook op gedachten “Ik ga vast heel hard vallen als ik in dat klimrek klim!” en op gedrag zoals het vermijden van situaties.

Dit alles geeft de Angst aandacht. En als het angstmonstertje aandacht krijgt, wordt het groter en laat steeds sneller van zich horen.

En het wordt nog een stukje ingewikkelder wanneer je kind angst ontwikkelt voor angst en het gevoel van angst, zoals bij een paniekstoornis. 

Stoppen van de Angst

Allereerst is het belangrijk dat je kind accepteert dat ieder mens nu eenmaal angsten heeft en voelt. Deze horen bij het leven en kunnen heel nuttig zijn. Ze beschermen je in echte gevaarlijke situaties. Maar het is ook belangrijk voor je kind om te beseffen dat het angstmonstertje het misschien wel vaker mis heeft dan dat hij gelijk heeft!

Je kunt het angstmonstertje op verschillende manieren tot rust laten komen. Onder andere door je “gedrag” te veranderen. Angst zet je vast en onderstaande voorbeelden laten je letterlijk en figuurlijk weer in beweging komen:

 

  • Even flink bewegen, zoals trampoline springen, touwtje springen en rennen. 
  • Tekenen of kleuren waardoor je ‘t denken (de gedachten) even stopzet. Een krastekening maken is voor elke leeftijd heerlijk om te doen. 
  • Water drinken!
  • Buigen en strekken
  • Vuisten maken en ontspannen
  • Douchen

Behalve dat bovenstaande activiteiten je letterlijk in beweging zetten, geven ze ook een seintje af aan je oerbrein: Alles is veilig, relax!.

Dat zijn al een paar prachtige dingen die je kind zelf kan doen om te leren omgaan met angst. En bedenk: Deze activiteiten werken óók voor volwassenen!

 

Verdriet en boosheid

In deel 1 van deze serie vertel ik je over gevoelens en emoties in het algemeen. In deel 3 en 4 vertel ik over de basisgevoelens verdriet en boosheid. Deze gevoelens worden vaak omgezet in heftige emoties. Dat is voor veel ouders lastig. Ik vertel je in deze blogartikelen hoe je er op een andere manier naar kunt kijken.

 

*Gevoelens en emoties zijn niet hetzelfde. Toch gebruik ik bij kinderen bijna altijd het woord gevoelens. In het woord gevoelens zit namelijk het woord voelen en dat is voor kinderen een stuk concreter dan het woord emoties.

Bronvermelding:

  • Het kleurenmonster – Anna Llenas
  • Het kleurenmonster Bordspel – Anna Llenas – Uitgeverij Purple Brain
  • Website:  www.depsycholoog.nl
  • De Ik-Fabriek – Carla van Wens
  • Speelkind – Irma Hartog

Ben je na het lezen van dit artikel nieuwsgierig geworden? Wil je weten wat ik voor jou en je kind kan betekenen? Neem contact met me op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

Neem contact op

Hooggevoelige kinderen ervaren gevoelens en emoties intens. Huilbuien, angsten en boze buien zijn heel normaal. In dit artikel vertel ik je over ANGST. Wat is angst eigenlijk en waarom zijn we angstig? Wat is het angstmonster en wat kan je zelf doen om jouw hooggevoelige kind beter om te leren gaan met angst?  

 

Angst is één van de basisgevoelens en komt bij ons allemaal regelmatig bovendrijven. Maar omdat angst niet prettig voelt willen we het graag ver weg stoppen. En dat terwijl angst van nature een hele belangrijke functie heeft, namelijk je te beschermen van gevaar.

 

De functie van Angst

Angst is een instinctieve reactie van ons lichaam op dreigend gevaar. Het is bedoeld om ons te beschermen. Wel zo handig toen we duizenden jaren geleden regelmatig oog in oog stonden met een hongerige leeuw, beer of dino (hahaha die laatste is historisch gezien natuurlijk niet waar).

Je ziet, ruikt, voelt, hoort, weet of denkt dat er gevaar is en je lichaam reageert hier onmiddellijk op:

  • Grote ogen
  • Je hart gaat tekeer
  • Droge mond
  • Gespannen spieren
  • Rode wangen
  • Zweethanden
  • Snelle ademhaling
  • Hyperalert

Je lichaam maakt zich klaar om te vechten, vluchten of te verstijven. Op het “moment supreme” kiest je oerbrein de beste strategie. Dit gebeurt als in een reflex want voor uitvoerig nadenken en wikken en wegen is natuurlijk geen tijd in geval van nood. Het enige dat je oerbrein denkt is “RENNEN!!! Ik ben nog te jong om te sterven!!!” 

 

Dit oeroude alarmsysteem bezitten we nog steeds, ook al lopen er op dit moment natuurlijk heel wat minder leeuwen, beren en dino’s (hahaha historisch gezien nog steeds incorrect) los rond die ons elk moment kunnen opeten 😉.

 

Het Angstmonstertje

Aan kinderen vertel ik dat dit alarmsysteem een Angstmonstertje is. Iedereen heeft er een en deze wacht rustig zijn moment af om te “shinen”. Want daar houden angstmonstertjes van… van aandacht!

 

 

Op deze foto zie je onderdelen van het bordspel “Het kleurenmonster”

Soms waarschuwt het Angstmonstertje precies op het goede moment voor gevaar, bijvoorbeeld wanneer er een auto heel hard komt aanrijden. Maar je angstmonstertje kan er ook helemaal naast zitten (“Help een levensgevaarlijke spreekbeurt!”). Dan slaat hij alarm én vertelt horrorverhalen over wat er allemaal mis kan gaan, terwijl er geen “echt” gevaar is. Het angstmonstertje zaait graag paniek!

Bij sommige kinderen is het angstmonstertje klein en zo goed getraind dat hij alleen maar alarm slaat als het echt nodig is. Maar bij andere kinderen is het angstmonstertje groot en schreeuwt “moord en brand” zelfs bij de kleinste dingen. En je raadt het al… bij hooggevoelige kinderen is het Angstmonstertje vaak groot en wil veel aandacht.

Je lichaam luistert echter wel altijd naar het Angstmonstertje (of deze nou gelijk heeft of niet) en laat je van alles voelen (droge mond, hartkloppingen, zweten etc.) Daardoor denk je dus.. ZIE JE WEL er is gevaar.. .terwijl dat helemaal niet altijd zo is.

 

Herinneringen, gedachten en gedrag

Je Angstmonstertje reageert op eerdere gebeurtenissen waarin je je angstig hebt gevoeld. Herinneringen. “Ik ben vorig jaar gebeten door een hond! Dan gaat deze hond vast en zeker ook bijten.”

Maar ook op gedachten “Ik ga vast heel hard vallen als ik in dat klimrek klim!” en op gedrag zoals het vermijden van situaties.

Dit alles geeft de Angst aandacht. En als het angstmonstertje aandacht krijgt, wordt het groter en laat steeds sneller van zich horen.

En het wordt nog een stukje ingewikkelder wanneer je kind angst ontwikkelt voor angst en het gevoel van angst, zoals bij een paniekstoornis.

 

Stoppen van de Angst

Allereerst is het belangrijk dat je kind accepteert dat ieder mens nu eenmaal angsten heeft en voelt. Deze horen bij het leven en kunnen heel nuttig zijn. Ze beschermen je in echte gevaarlijke situaties. Maar het is ook belangrijk voor je kind om te beseffen dat het angstmonstertje het misschien wel vaker mis heeft dan dat hij gelijk heeft!

Je kunt het angstmonstertje op verschillende manieren tot rust laten komen. Onder andere door je “gedrag” te veranderen. Angst zet je vast en onderstaande voorbeelden laten je letterlijk en figuurlijk weer in beweging komen:

 

  • Even flink bewegen, zoals trampoline springen, touwtje springen en rennen.
  • Tekenen of kleuren waardoor je ‘t denken (de gedachten) even stopzet. Een krastekening maken is voor elke leeftijd heerlijk om te doen.
  • Water drinken!
  • Buigen en strekken
  • Vuisten maken en ontspannen
  • Douchen

Behalve dat bovenstaande activiteiten je letterlijk in beweging zetten, geven ze ook een seintje af aan je oerbrein: “Alles is veilig, relax!”.

Dat zijn al een paar prachtige dingen die je kind zelf kan doen om te leren omgaan met angst. En bedenk: Deze activiteiten werken óók voor volwassenen!

Verdriet en boosheid

In deel 1 van deze serie vertel ik je over gevoelens en emoties in het algemeen. In deel 3 en 4 vertel ik over de basisgevoelens verdriet en boosheid. Deze gevoelens worden vaak omgezet in heftige emoties. Dat is voor veel ouders lastig. Ik vertel je in deze blogartikelen hoe je er op een andere manier naar kunt kijken.

*Gevoelens en emoties zijn niet hetzelfde. Toch gebruik ik bij kinderen bijna altijd het woord gevoelens. In het woord gevoelens zit namelijk het woord voelen en dat is voor kinderen een stuk concreter dan het woord emoties.

 

Bronvermelding:

  • Het kleurenmonster – Anna Llenas
  • Het kleurenmonster Bordspel – Anna Llenas – Uitgeverij Purple Brain
  • Website:  www.depsycholoog.nl
  • De Ik-Fabriek – Carla van Wensen
  • Speelkind – Irma Hartog

Ben je na het lezen van dit artikel nieuwsgierig geworden? Wil je weten wat ik voor jou en je kind kan betekenen? Neem contact met me op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Neem contact op

Hooggevoelige kinderen ervaren gevoelens en emoties intens. Huilbuien, angsten en boze buien zijn heel normaal. In dit artikel vertel ik je over ANGST. Wat is angst eigenlijk en waarom zijn we angstig? Wat is het angstmonster en wat kan je zelf doen om jouw hooggevoelige kind beter om te leren gaan met angst?  

 

Angst is één van de basisgevoelens en komt bij ons allemaal regelmatig bovendrijven. Maar omdat angst niet prettig voelt willen we het graag ver weg stoppen. En dat terwijl angst van nature een hele belangrijke functie heeft, namelijk je te beschermen van gevaar.

 

De functie van Angst

Angst is een instinctieve reactie van ons lichaam op dreigend gevaar. Het is bedoeld om ons te beschermen. Wel zo handig toen we duizenden jaren geleden regelmatig oog in oog stonden met een hongerige leeuw, beer of dino (hahaha die laatste is historisch gezien natuurlijk niet waar).

Je ziet, ruikt, voelt, hoort, weet of denkt dat er gevaar is en je lichaam reageert hier onmiddellijk op:

  • Grote ogen
  • Je hart gaat tekeer
  • Droge mond
  • Gespannen spieren
  • Rode wangen
  • Zweethanden
  • Snelle ademhaling
  • Hyperalert

Je lichaam maakt zich klaar om te vechten, vluchten of te verstijven. Op het “moment supreme” kiest je oerbrein de beste strategie. Dit gebeurt als in een reflex want voor uitvoerig nadenken en wikken en wegen is natuurlijk geen tijd in geval van nood. Het enige dat je oerbrein denkt is “RENNEN!!! Ik ben nog te jong om te sterven!!!” 

 

Dit oeroude alarmsysteem bezitten we nog steeds, ook al lopen er op dit moment natuurlijk heel wat minder leeuwen, beren en dino’s (hahaha historisch gezien nog steeds incorrect) los rond die ons elk moment kunnen opeten 😉.

 

Het Angstmonstertje

Aan kinderen vertel ik dat dit alarmsysteem een Angstmonstertje is. Iedereen heeft er een en deze wacht rustig zijn moment af om te “shinen”. Want daar houden angstmonstertjes van… van aandacht!

 

 

Op deze foto zie je onderdelen van het bordspel “Het kleurenmonster”

Soms waarschuwt het Angstmonstertje precies op het goede moment voor gevaar, bijvoorbeeld wanneer er een auto heel hard komt aanrijden. Maar je angstmonstertje kan er ook helemaal naast zitten (“Help een levensgevaarlijke spreekbeurt!”). Dan slaat hij alarm én vertelt horrorverhalen over wat er allemaal mis kan gaan, terwijl er geen “echt” gevaar is. Het angstmonstertje zaait graag paniek!

Bij sommige kinderen is het angstmonstertje klein en zo goed getraind dat hij alleen maar alarm slaat als het echt nodig is. Maar bij andere kinderen is het angstmonstertje groot en schreeuwt “moord en brand” zelfs bij de kleinste dingen. En je raadt het al… bij hooggevoelige kinderen is het Angstmonstertje vaak groot en wil veel aandacht.

Je lichaam luistert echter wel altijd naar het Angstmonstertje (of deze nou gelijk heeft of niet) en laat je van alles voelen (droge mond, hartkloppingen, zweten etc.) Daardoor denk je dus.. ZIE JE WEL er is gevaar.. .terwijl dat helemaal niet altijd zo is.

 

Herinneringen, gedachten en gedrag

Je Angstmonstertje reageert op eerdere gebeurtenissen waarin je je angstig hebt gevoeld. Herinneringen. “Ik ben vorig jaar gebeten door een hond! Dan gaat deze hond vast en zeker ook bijten.”

Maar ook op gedachten “Ik ga vast heel hard vallen als ik in dat klimrek klim!” en op gedrag zoals het vermijden van situaties.

Dit alles geeft de Angst aandacht. En als het angstmonstertje aandacht krijgt, wordt het groter en laat steeds sneller van zich horen.

En het wordt nog een stukje ingewikkelder wanneer je kind angst ontwikkelt voor angst en het gevoel van angst, zoals bij een paniekstoornis.

 

Stoppen van de Angst

Allereerst is het belangrijk dat je kind accepteert dat ieder mens nu eenmaal angsten heeft en voelt. Deze horen bij het leven en kunnen heel nuttig zijn. Ze beschermen je in echte gevaarlijke situaties. Maar het is ook belangrijk voor je kind om te beseffen dat het angstmonstertje het misschien wel vaker mis heeft dan dat hij gelijk heeft!

Je kunt het angstmonstertje op verschillende manieren tot rust laten komen. Onder andere door je “gedrag” te veranderen. Angst zet je vast en onderstaande voorbeelden laten je letterlijk en figuurlijk weer in beweging komen:

 

  • Even flink bewegen, zoals trampoline springen, touwtje springen en rennen.
  • Tekenen of kleuren waardoor je ‘t denken (de gedachten) even stopzet. Een krastekening maken is voor elke leeftijd heerlijk om te doen.
  • Water drinken!
  • Buigen en strekken
  • Vuisten maken en ontspannen
  • Douchen

Behalve dat bovenstaande activiteiten je letterlijk in beweging zetten, geven ze ook een seintje af aan je oerbrein: “Alles is veilig, relax!”.

Dat zijn al een paar prachtige dingen die je kind zelf kan doen om te leren omgaan met angst. En bedenk: Deze activiteiten werken óók voor volwassenen!

Verdriet en boosheid

In deel 1 van deze serie vertel ik je over gevoelens en emoties in het algemeen. In deel 3 en 4 vertel ik over de basisgevoelens verdriet en boosheid. Deze gevoelens worden vaak omgezet in heftige emoties. Dat is voor veel ouders lastig. Ik vertel je in deze blogartikelen hoe je er op een andere manier naar kunt kijken.

*Gevoelens en emoties zijn niet hetzelfde. Toch gebruik ik bij kinderen bijna altijd het woord gevoelens. In het woord gevoelens zit namelijk het woord voelen en dat is voor kinderen een stuk concreter dan het woord emoties.

 

Bronvermelding:

  • Het kleurenmonster – Anna Llenas
  • Het kleurenmonster Bordspel – Anna Llenas – Uitgeverij Purple Brain
  • Website:  www.depsycholoog.nl
  • De Ik-Fabriek – Carla van Wensen
  • Speelkind – Irma Hartog

Ben je na het lezen van dit artikel nieuwsgierig geworden? Wil je weten wat ik voor jou en je kind kan betekenen? Neem contact met me op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Neem contact op